Hartcoherentie

Een wetenschappelijk onderbouwde methode om zelfstandig stress te leren beheersen. 

Wat is hartcoherentie  

Hartcoherentie is een eenvoudige techniek waarbij je met je ademhaling rust en balans in je lichaam brengt. 
Ons hart klopt niet altijd even snel.  Als je inademt, versnelt je hartslag en als je uitademt, vertraagt je hartslag.  Als het versnellen en vertragen van je hartslag tijdens het ademen elkaar met regelmaat afwisselen, dan spreken we van hartcoherentie. 

Wanneer je hartcoherent bent, geeft je hart signalen aan het brein dat alles 'ok' is en dat er geen stresshormonen moeten aangemaakt worden.  Je oeroude stressysteem komt tot rust.  Het autonome zenuwstelsel wordt via de ademhaling in evenwicht gebracht waardoor er veerkracht wordt opgebouwd.  

Wat zijn de effecten van hartcoherentie  

  • verbetering van concentratie en focus
  • bevordering van creatief denken
  • bevordering van rustgevoel en welbehagen
  • verhoging van veerkracht t.o.v. stress
  • verandering van gedrag en positief denken
  • bloeddruk regulerend, daling van hoge bloeddruk (wanneer stressgebonden)
  • effect op hartritmestoornissen (wanneer stressgebonden)
  • verhoging van weerstand tegen ziekte
  • beheersing van angsten (angsten ten gevolge van ziekte, faalangst, trauma, stress, ...)
  • ondersteunend effect bij regulering van bloedsuikerwaarden
  • regulering van lichaamsgewicht (emo-eten)

hoeveel tijd vraag hartcoherentie 

Je kan per dag 3 x dag 6 minuten oefenen of 2 x 10 minuten. 
Deze korte tijd geeft je een kwalitatieve herstelfase met een 6 uur durend gunstig effect op lichaam en geest. 

hoe weet ik dat mijn zenuwstelsel in balans is 

Hartcoherentie is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.  Indien je de oefening doet zoals voorgeschreven, dan zal het hart zich naar een veilige modus begeven met gunstig effect tot gevolg. 
Hartcoherentie is ook meetbaar met biofeedback apparatuur.  Deze apparatuur is speciaal ontwikkeld voor het meten van hartcoherentie en geeft je informatie over de toestand van je zenuwstelsel. 

Hoe verloopt een hartcoherentietraining 

De training wordt stelselmatig opgebouwd.  Er wordt van jou verwacht actief deel te nemen aan de training.  Deze deelname vraagt weinig van je tijd, maar wel aandacht en discipline voor het beoefenen van hartcoherentie.  Daarom is coaching zo belangrijk.

Het theoretisch gedeelte kan ook aangeleerd worden via e-learning. Meer informatie kan je hier vinden.


De sessies verlopen meestal om de 2 weken.  



Praktisch

Prijs

60 euro per sessie van max 1 uur

Locatie

Prins Boudewijnlaan 43
9100 Sint-Niklaas


Meer info of een afspraak maken

info@coachingpraktijk.be

E-learning

Bij e-learning heb je een combinatie van de informatie thuis te bekijken + 2 coachingsessies om te zien of alles goed lukt, je persoonlijke meting af te nemen en eventueel bij te sturen, en je extra tips te geven.

Moonbird


Een van de hulpmiddelen om onze dagelijkse oefeningen mee te doen is de Moonbird. Ik gebruik hem al enige tijd en ben er erg tevreden van. Voor mij is het grote voordeel dat je hem volledig persoonlijk kan instellen, dat ik mijn oefeningen kan doen met mijn ogen dicht, én dat ik ook direct feedback ontvang. 

Een van de hulpmiddelen om onze dagelijkse oefeningen mee te doen is de Moonbird. Ik gebruik hem al enige tijd en ben er erg tevreden van. Voor mij is het grote voordeel dat je hem volledig persoonlijk kan instellen, dat ik mijn oefeningen kan doen met mijn ogen dicht, én dat ik ook direct feedback ontvang. 


Een van de hulpmiddelen om onze dagelijkse oefeningen mee te doen is de Moonbird. Ik gebruik hem al enige tijd en ben er erg tevreden van. Voor mij is het grote voordeel dat je hem volledig persoonlijk kan instellen, dat ik mijn oefeningen kan doen met mijn ogen dicht, én dat ik ook direct feedback ontvang.